
Maintaining the Democratic Ghetto:  

The Persecution of Civil Society in Belarus  

“Civil society is allowed to exist in Belarus, as long as it keeps to itself. But if we disturb the 
equilibrium by reaching out to the public, we are immediately punished by the authorities. We are 
tolerated only as long we stay within the boundaries of the “democratic ghetto”.”  

Aleksandr Milinkievich, leader of the Regional Center for Civil Society “Ratusha”, Grodno   

 
Background  
The Norwegian Helsinki Committee (NHC) has monitored and reported on the human 
rights situation in Belarus since 1994. In 2001 the NHC stepped up its involvement 
and visited the country several times in order to assist in independent election 
monitoring activities, to survey the situation of Belarusian civil society (especially 
independent institutions dealing with human rights related issues) and establish 
closer, long-term cooperation with central and regional organizations and institutions 
active in human rights issues.  
 
Since 1995, there has been a regressive development in Belarus towards the 
totalitarian practices of the Soviet past and human rights are in jeopardy. The 
mysterious disappearance of four well-known individuals in 1999 and 2000 has come 
to symbolize the brutalization of Belarusian politics and the forced contraction of 
public space. The Belarusian human rights crisis is closely linked to the autocratic 
rule of the President of the Republic, Aleksandr Lukashenko. Lukashenko won a new 
term in office (in effect, his third) in the Presidential elections of September 2001, 
elections that were widely held to be flawed.    
 
This report seeks to assess the consequences of Lukashenko's re-election for non-
governmental organizations and independent media. The term civil society is mainly 
used to signify NGOs and independent media in this report. It is very hard to single 
out the different elements of civil society in Belarus as the sector is small and 
extremely interconnected: there are no clear borders between NGOs, opposition 
parties, media and independent trade unions.  
 
The report is based on facts collected during several visits in 2001 and a mission to 
the Belarusian regions in May 2002 where interviews were conducted with a number 
of relevant individuals and institutions in Minsk, Grodno, Brest, Gomel, Mogilyov and 
Vitebsk. The regional aspect is important in the report, as the human rights situation 
becomes increasingly difficult the further one progresses from the population centers 
in Belarus. The report focusses on the developments of the last nine months, but 
includes information from the pre-election period when relevant. We would like to 
thank the Norwegian Ministry of Foreign Affairs for funding the mission, and all our 
cooperation partners in Belarus for their patience and assistance.  
 
The report was written by Aage Borchgrevink and edited by Tomasz Wacko.  
 
27 June 2002  
 
Bjørn Engesland  
Secretary General  



Civil Society in Belarus  
While Belarusian society as a whole has been stagnant – the country has been 
characterized as a "non-starter" in the transition process that has swept over most of 
the post-communist societies of Europe and caused fundamental changes – the so-
called third sector of society (comprising various non-governmental organizations, 
associations and initiatives) has seen major developments over the last years. The 
business sector remains closed to anyone outside the state enterprises, and the 
political space is very limited, hence civil society has been one of few areas to offer 
opportunities for people interested in working independently of the state. Today there 
are civil groupings and initiatives across Belarus, often connected to regional centers 
for civil society that facilitate their work. The various groups and organizations have a 
wide range of interests and activities ranging from culture to ecology, gender issues, 
Belarusian history and language, various social issues, civic education, law and 
human rights.  
 
The development of civil society in the regions of Belarus has come under way in 
recent years, but faces difficult circumstances because local authorities are often 
even less tolerant of non-state actors than what is the case in the population centers. 
The growth of civil society in Belarus has been nurtured and sustained by foreign 
donors, who, faced with the isolationist and autocratic government of Lukashenko, 
have sought cooperation with independent and opposition forces. Especially young 
people and students have been attracted to civil society, a factor which enabled the 
civic organizations to muster and coordinate around 14 000 observers in the 
independent domestic election observation of the Presidential elections in September 
2001.  
 
Cohesiveness is a striking feature of Belarusian civil society. There are close 
connections between independent o rganizations and independent media, and they, 
in turn, are often close to the political opposition. In general, the non-state sector has 
become relatively homogenous as a result of the extraordinary political conditions in 
Belarus. This is especially striking in the regions were an editor of an independent 
publication may well head at least one independent organization and also be the 
local representative of a political party. Politics in Belarus are completely dominated 
by the towering figure of the President. The political forces in the country, and public 
space in general, are shaped by the "presidential divide", i.e. by whether political 
parties, groups or persons support or oppose Lukashenko. The autocratic President 
thus has a homogenizing effect on the Belarusian public by welding the various 
opposition forces together – Lukashenko is the main factor behind the close 
connections between media, organizations, unions and parties, which is a striking 
feature of civil society in Belarus. Although Belarusian civil society often have strong 
links to the political oposition, this does not necessarily mean that the non-
governmental civil organizations are stooges for the political parties. It is rather a 
consequence of the homogenization of society caused by the all-pervading 
“presidential divide”.  
 
The rise of civil society has been accompanied by an increase in repressive 
measures -- some legislative, some administrative and some extra-legal, but most in 
stark violation of international human rights standards -- by the Belarusian authorities. 
The conflict between the authorities and civil society reached a peak in the period 
prior to the Presidential elections last year, but Lukashenko’s re-election has not 



really resulted in an easing of tensions and more agreeable conditions for civil 
society. The legal and administrative regime continues to be extremely strict, and in 
violation of both the international human rights standards to which Belarus is a party 
and often the country’s own Constitution and other legislation. Moreover, the 
government’s response to pickets and demonstrations has been swift and brutal, as 
witnessed for instance by reactions to a protest march in Minsk on 19 April 2002 in 
which about a hundred people were detained, many were beaten by the  police and a 
number of the particiapnts received fines or shorter prison sentences. Many of the 
demonstrators, specifically those who requested a lawyer, spent several days in 
administrative detention without a court ruling.  
 
As the economic crisis in the country deteriorates, salaries and pensions are paid 
with delays of up to one month, many social services are left without resources and  
medical services are now only available for pay. In this situation, NGOs will 
sometimes try to provide the services the authorities can no longer afford, but this will 
often bring them into conflict with the police. Moreover, it seems that the economic 
crisis makes the authorities increasingly hostile to public actions and appearances by 
the opposition forces and civil society.    
 
Legal Constraints on Civil Society    
Public associations, the arrangement of meetings and assemblies, and information 
activities in Belarus are regulated by various registration, permit and license regimes. 
Legislation in Belarus often appears in the form of Presidential decrees, of which 
there has been almost a hundred since 1999. Although the decrees in principle are 
temporary measures, they are in practice permanent. The decrees often contravene 
the Constitution, but there is no body to control this, as the Constitutional Court does 
not review Presidential decrees and edicts. Legislation passed in Parliament, on the 
other hand, are basically amendments.    
 
Registration    
The registration of organizations, which is stipulated by the law on public 
organizations, is a cumbersome process in which a number of administrative hurdles 
must be cleared before legal status is granted. Applicants must present a legal 
address, which is difficult. Private residences cannot be used and most other office 
space is government owned or controlled. Few independent real estate owners want 
to be associated with an independent organization as this may entail unwanted 
attention from the police. Applicants must pay a registration fee of around 150 US 
dollars, which is expensive in Belarus where the average monthly salary is below 100 
dollars. There are a number of conditions to be fulfilled for any applicant, and 
registration may be refused on several grounds. When the Belarusian Association of 
Regional Centers wanted to register a coordination office in Minsk, registration was 
denied on the grounds that the organization would “duplicate” work done by others.    
 
Registration may also be revoked if an organization receives two or more warnings 
from the Department of Justice within the span of a year, as seen in the example of 
the regional center for civil society in Brest, Vezha. The difficulties related to the 
registration process, as well as the state control of foreign grants imposed by the 
infamous decree no. 8 and the persistent harassment of independent legal entities, 
contribute to a powerful incentive for establishing informal and unregistered groups. 
In November 2001, an expert on the Belarusian civil society estimated that around 55 



per cent of Belarusian NGOs were registered, 31 per cent were unregistered and 14 
per cent had filed registration applications, but had not yet been granted legal status. 
However, from December 1999, any activity on behalf of an unregistered 
organization is illegal and punishable by fines.    
 
Presidential Decree No. 8, 2001    
Decree no. 8 came into force 16 April 2001, during the election campaign, and 
prohibited foreign donations to a number of “political”, or election-related activities of 
Belarusian legal entities and individuals. The decree requires the registration of 
foreign grants with the authorities (specifically the Department for Humanitarian 
Activities under the President of the Republic) and the keeping of the funds in banks 
designated by the authorities. Violations of the decree may result in fines, 
confiscations and liquidation of the legal entity (organization). Ostentatiously, the 
decree was meant to hinder foreign influence on political activities in Belarus, but 
primarily it has been used against the organizations that participated in the election 
process with monitoring activities, civic education and voter awareness campaigns. 
The wording of the decree is vague, and leaves it to the discretion of the 
administration to judge what actions or projects can be considered in violation of 
decree no. 8.    
 
The decree was not only tailored to curtailing civil society during the pre-election 
period. It is still used to control and harass representatives of civil society. On 13 
August 2001, the KGB came with a warrant from the prosecutor and confiscated six 
computers, a printer and a copying machine situated in the regional center “Civic 
Initiatives” in Gomel. The KGB-action effectively stopped the activities of the center 
one month prior to the elections. The KGB had launched a criminal investigation 
against “Civic Initiatives” for slandering the President of the Republic of Belarus, but 
the case was later dropped. Instead “Civic Initiatives” was prosecuted under Decree 
no. 8 on charges, based on an audit by the local State Tax Committee, that the 
center had received money for a project from a Dutch organization, part of which was 
connected to election-related activities and therefore banned by Decree no. 8. This 
became the new basis for denying the plea for a return of the confiscated equipment. 
“Civic Initiatives” has disputed the allegations of the prosecutor, claiming that the 
grants to the elections-related activities had been returned to the donor and that 
some of the confiscated computers belonged to foreign organizations. The 
authorities, on the other hand, alleged that they had found files with election-related 
material on the confiscated computers, which proved that they were used in the 
political campaigning of  “Civic Initiatives”. Viktor Korneyenko, the director of  “Civic 
Initiatives”, claims the case is based on fabricated evidence. According to him, the 
KGB took material from diskettes with files from previous elections (in 2000 and 
1999). The center received an administrative fine of six million roubles (about 3700 
US dollars) on 27 November 2001, but the case is still being reviewed in the 
economic court as of early June 2002. Korneyenko, the director of the center, who by 
law is personally liable, was fined one million roubles on 25 January 2002 by the 
district court for violations of Decree no. 8.    
 
The decree does not sufficiently limit the powers of the state institutions involved in 
the system of financial control established for the Belarusian civil society. Moreover, 
the administrative practice has created new difficulties for the legal entities. It seems 
that the decree is used partly in order to tax the foreign grants, partly to impede the 



activities of the targeted organizations and partly to provide an incentive for keeping 
secret bank-accounts abroad, thereby pushing NGOs and non-sate media away from 
the relative protection of the law and into the grey and black legal zones. The 
Belarusian Helsinki Committee placed its funds in the state bank designated by the 
decree no. 8 last year, and applied to the  Department for Humanitarian Activities in 
order to make a withdrawal from their account. The application, which was submitted 
in mid-January 2002, received a (positive) answer in late April, i.e. more than three 
months later. Various special taxes and fees reduce the deposits in the designated 
banks with about 30 per cent, according to the organizations interviewed by us, and 
there is no interest on deposits.     
 
Amending the Law on Press and Other Mass Media    
The legislative stranglehold on civil society is becoming harder. The amendments to 
the Law on Press and Other Mass Media reviewed in Parliament in June 2002, 
would, if adopted, further worsen the dismal situation for the independent media. The 
amendments constitute an attempt at regulating the media in line with the control 
regime on NGOs imposed by Decree no. 8. The draft amendments propose a 
tightening of the control regime in some key areas. The amendments 1) restrict the 
financing of the independent media, by banning foreign funding, equipment, loans 
and advertisers from cooperating with independent Belarusian media, 2) open up for 
the extrajudicial revoking of registration by the Ministry of Information, and 3) provide 
an open-ended list of information to which access is limited or restricted, which would 
open up for arbitrary interpretation of the cases of alleged violations. If all or some of 
these amendments are passed, they would provide the authorities with a new set of 
tools with which to stifle dissent, and strengthen Belarus’s position as the staunchest 
enemy of free speech in Europe.    
 
Audits, Inspections and Burglary    
Tax audits and other forms of inspection are integral parts of most well-functioning 
societies based on the rule of law. In Belarus, however, audits and inspections 
appear to be used as a means by which the authorities prosecute their war on civil 
society. The audits may be time-consuming affairs that last for many weeks or even 
months, draining the work resources of the legal entities under inspection. Nearly all 
the organizations we interviewed reported that audits and inspections were a 
common feature of life as a registered legal entity.    
 
The Belarusian Helsinki Committee in Minsk received notification from the fire 
department that, according to the local fire regulations, they needed to move a wall in 
their office or move to another apartment in a less central location. The BHC is 
currently negotiating with the building administrator, but still may have to find new 
offices if the authorities decide to press the matter, according to its president.    
 
The “Civic Initiatives” regional center in Gomel reported that they had been 
inspected/audited six times in 2001 and 2002, by institutions like the tax police, the 
KGB and the MVD. On some occasions, the visits of the state institutions resembled 
armed attacks on foreign invaders. On 8 August, police armed with automatic 
weapons and truncheons entered the front yard of the house where the center is 
located by scaling the brick walls surrounding the property. There was a  stand-off as 
the people inside the building refused to let the police enter before they produced a 
search warrant. The police had no such document and eventually left after a few 



hours occupation of the front yard and garden during which they threatened the 
people inside and banged on the window shutters.    
 
A consistent problem for the organizations is the threat of burglary and accidents. 
Normally, burglary would not be included in a list over repressive state measures, but 
in Belarus there is a strikingly high level of crime, ranging from theft to arson, directed 
against critics of the regime by unidentified perpetrators. Oftentimes, crime seems to 
occur in conjunction with repressive state measures, and it is thus difficult not to list 
crime among the means by which civil society is persecuted. On 27 January 2001, 
the regional center Vezha in Brest was robbed of several computers and other office 
equipment. The perpetrators are still unknown. On or around 30 January the regional 
center Ratusha in Grodno suffered a minor fire after a powerful electric impulse short-
circuited several computers. It was claimed to be the result of an accident in a nearby 
power station.  
 
The Liquidation of Vezha    
The liquidation of Vezha is perhaps the most illuminating example of the attitude of 
the authorities toward civil society after the presidential elections of 9 September. 
There has been a general cooling of tension, and the level of persecution has fallen, 
but the organizations that received warnings or fines in the pre-election period are 
still closely monitored and if any of these organizations defy the authorities too openly 
by establishing contacts with the public, they are immediately punished. According to 
Ina Kulej, the Director of Vezha, the regional centres proved to be strongholds for the 
independent election observation and other efforts resented by the government 
during the election campaign in 2001. They are therefore priority targets of repressive 
measures by the authorities.    
 
On 13 September 2001, Vezha received a warning from the Department of Justice of 
the Brest Regional Executive Committee for “engaging in activities that are not listed 
in the statutes of the organization”. The transgression was connected to a poll 
conducted by an unregistered youth organization, Dzedzich, in Vezha’s name. 
According to the warning, Vezha could not “lend” its name to another, unregistered 
grouping. Moreover, the youth organization had rendered the name of “Vezha” as 
“Center Vezha” and not the full name; “Brest regional Center of Support for Civil 
Initiatives ‘Vezha’”. “Vezha” complained about the warning, and received notification 
that the warning would be withdrawn if there were no complaints about the center for 
a month. On October 5 2001, however, “Vezha” received its second warning for using 
Belarusian words (like “Bierasteisky”) in its letterhead in stead of the Russian 
equivalent (which would be “Brestsky”). Since the original registration papers had the 
name of the organization in the Russian language, the Department of Justice warned 
“Vezha” for “the use of an unregistered name and address”. Perhaps inadvertently, 
the absurdity of the charge was brought out by the address written on the envelope 
which contained the official warning: the Department of Justice employee had written 
the name of the recipient as “Center Vezha”.  
 
On 27 January 2002, a representative of the regional Department of Justice 
contacted Vezha and complained about an issue of the unregistered (but not illegal, 
as it is printed in the 299 copies that are permitted for an unregistered publication by 
the information law) journal Kaliva, which is printed by the publishing division of 
Vezha and distributed to schools in Brest. The Department of Justice was especially 



concerned about information in Kaliva regarding the activities of Dzedzich and the 
existence of a free legal clinic in Vezha. According to the Justice Department official, 
the publication of information about unregistered organizations is prohibited by a 
Presidential Decree regulating the activities of political parties, trade unions and non-
governmental organizations. Moreover, the free legal clinic that operated in Vezha 
violated regulations concerning the activities of NGOs by offering free legal aid to all 
citizens, instead of restricting their activities to the members of Vezha. These 
complaints formed the basis for the letter of liquidation that Vezha received from the 
regional Department of Justice on 14 February. The case against the regional center 
was considered by the regiona l court in Brest between 4 and 20 March 2002 and 
concluded by confirming the liquidation of Vezha. The center complained to the 
supreme court, pointing out, among other things, that Kaliva was an unregistered 
publication and as such exempt for the regulations of the Presidential Decree. The 
Supreme Court, however, upheld the decision of Brest regional court in a ruling on 29 
April 2002. Presently there is some confusion about what the court decision entails in 
practical terms as there is a lack of detailed regulations concerning the liquidation 
process.    
 
The persecution of Vezha was connected to its programs of informing the public, i.e. 
schools, and providing a free legal service for the citizens. Vezha ventured out of the 
“democratic ghetto” and was promptly punished. The inevitable, but unfortunate 
consequence is that other regional centers have changed their activities as a result of 
the liquidation of Vezha, and closed down or suspended their legal aid clinics. At 
present, the Belarusian Helsinki Committee is the only organization entitled to 
provide free legal assistance to the public, after they won a case in the supreme court 
three years ago. This service may soon disappear altogether as there are plans to 
implement a new registration regime for local and regional branches of national 
political parties and organizations. The new regime would require all the local 
branches to re-register with their local Department of Justice offices, and provide a 
new means of curbing the growth of civil society in the regions.   
 
The Media Crackdown Continued  
The element of Belarusian civil society which faces the most persistent persecution 
by the authorities, is the independent media. Due to state pressure, there are no 
independent electronic media left in Belarus except Radio Raciya, which is registered 
in and broadcasts from Poland. There are local radio and TV-stations that are partly 
privately owned, but they are closely monitored and controlled, and cannot be 
regarded as independent media. Although the authorities so far have been unable to 
shut down or discipline all non-state, critical newspapers, the circulation of the 
independent press is small. The Belarusian Association of Journalists estimates the 
overall circulation of the independent press to be at about 300 000 copies a day, 
while one of the main state papers, Sovjetskaya Belorussiya, alone has a circulation 
of about 500 000. The proposed amendments to the Law on Press and Other Mass 
Media is an example of the continued efforts at suppressing the independent media 
in order to silence dissent and criticism, but the legislative developments are 
complemented by the continued administrative and judicial crackdown on 
independent media. It is not only the large and established media that face 
persecution. The example of Kaliva, the unregistered journal affiliated with Vezha 
mentioned above, shows that all non-state publications (even collections of fairy 



tales, as can be seen in the section called Vitebsk of this report) are potential targets 
of repressive and punitive measures.  
 
After the Presidential elections in September, the authorities have moved against the 
non-state media in a manner that seems to be the implementation of Lukashenko’s 
threat on the eve of the elections to “deal with the independent press after the vote.” 
The current crackdown on non-state media in Belarus has, inter alia, resulted in the 
criminal suit filed against Viktor Ivashkevich, editor of the Rabochy newspaper, for 
three counts of libel against the President of the Republic, and the related civil suit 
against the newspaper Narodnaya Volya. Rabochy is the newspaper of the 
Independent Trade Union of Belarus, and was connected to the presidential election 
campaign of the opposition candidate Vladimir Goncharik, a former Independent 
Trade Union leader. In a pre-election issue Rabochy printed allegations from Polish 
and American sources of government involvement in smuggling and illegal arms 
trade, and this is the background for the case filed against Ivashkevich on 20 June 
2002. On 18 June 2002, the district court of Zodino ordered the freezing of the bank 
accounts of Narodnaya Volya, after two local judges had filed a defamation suit 
against the newspaper, demanding 265 million roubles in damages for an article 
published in January 2001 which analyzed the mental condition of President 
Aleksandr Lukashenko.    
 
The Closure of Pagonya  
The case against the weekly newspaper Pagonya in Grodno, and the criminal 
charges brought against its editor and a journalist for slandering the President o f the 
Republic, has become a rallying point for defenders of freedom of expression in 
Belarus. While the main instruments of the authorities in their quest to limit the 
independent Belarusian media sector, have been financial (charging high prices for 
paper, printing and distribution, discouraging advertisements in independent media 
and imposing high fines for transgressions), there remain several examples of 
persecution through the combined force of legislation, judiciary, law enforcement and 
the secret services. The persecution of Pagonya has entailed the violation of the 
international standards binding for Belarus concerning freedom of speech and the 
right to a fair trial, as well as numerous violations of domestic legal procedures.    
 
On 5 September 2001 the prosecutor filed a civil case against Pagonya for printing 
three articles which allegedly contained slanderous and false information about the 
President of the Republic, based on an order of the regional KGB from the day 
before. The articles reiterated allegations published in other media that the 
authorities were involved in the political disapperances in Belarus in 1999 and 2000. 
The case was filed at 8 PM after only about 10 000 copies of the issue no. 36 of the 
paper (out of 88 000) had been printed. The printing was stopped and the printed 
copies were confiscated, although according to the law these actions must be based 
on a court decision. At the time, the court had not made a ruling. Moreover, since the 
issue was never distributed, a central condition for considering Pagonya’s issue no. 
36 a mass media was not fulfilled. The Law on Press and Other Mass Media 
stipulates that a newspaper only becomes a mass media when it reaches the public.    
 
Law enforcement officials also confiscated computer hard discs and financial records 
from the Pagonya offices – suggesting that their interest in Pagonya was not limited 
to printing slanderous information about the President of the Republic. The bank 



accounts of Pagonya were frozen and the delivery of 3.1 tons of paper which had 
already been purchased was blocked by the authorities. All in all the paper incurred 
losses of about 5000 USD. The KGB order forming the basis for the action of the 
prosecutor’s office, was filed a day before the newspaper was printed. The master 
copy of the newspaper had been delivered to the printing house on 2 September. 
However, the printing house claimed that the newsprint provided by Pagonya was not 
in accordance with the standards, and that they could not print the issue. The printing 
process was thus delayed, giving the KGB time to plan the concerted action against 
Pagonya on 5 September. The printing house seems to be the likely location where 
the KGB-agents detected and read the articles. The whole process reads in practice 
as a recipe for censorship.    
 
On 12 September, the local prosecutor’s office confiscated issue no. 37 of Pagonya. 
On 21 September Pagonya received a warning from the local prosecutor for violation 
of Art. 5 of the Law on Press and Other Mass Media for spreading false allegations 
about the President of the Republic. Pagonya had also received a warning in 
November 2000, and based on the two warnings, the Supreme Economic Court 
ordered the closure of Pagonya on 12 November 2001. The State Committee for the 
Press was one of the institutions that originally brought the case against Pagonya, 
but it later withdrew citing a lack of legal basis for closing the paper. There were 
public protests against the ruling in Grodno on 19 November and the journalists 
Andrey Pisalnik and Pavel Mazheiko were detained after the “unauthorized 
demonstration”. They received an official warning on 26 November 2001, whereas 
the editor Mikola Markevich received a fine of 50 minimal wages (which comes to a 
total of about 220 USD) from the administrative regional court on 13 December 2001. 
Mikola Markevich has tried to register a new newspaper, but was denied registration 
on 20 February 2002 and again on 22 March 2002. The grounds for the decision of 
the local authority on 22 March was that the suggested title of Markevich’s paper, 
Muzhitskaya Pravda, was an “unethical” adaption of a name used by a nationalist 
publication in the nineteenth century. A more likely explanation is that there is an 
unofficial order at work, prohibiting Markevich from continuing his career as a 
newspaper editor.    
 
There was a further twist to the case on 14 February 2002 when the prosecutor filed 
a criminal case against Markevich and Mazheiko for slandering the President of the 
Republic, based on art. 367(2) of the Criminal Code, a charge which carries a 
sentence of up to five years in prison. They had to sign a pledge not to flee from 
justice. The trial against the two journalists was supposed to start on 9 April, and in 
the preceding week, the police broke up two “unauthorized” demonstrations in 
Grodno. All along, the authorities have responded fiercely to any attempts aimed to 
organize public demonstrations of support for the paper and the two indicted 
journalists. On 1 April six people were detained by the police, and on 5 April 13 
journalists were detained. However, on 9 April the judge fell ill and the trial was 
postponed. It was again postponed on 16 May. The trial finally commenced on 4 
June, but in inadequate premises unable to accommodate the large audience. The 
court denied access to representatives of several public associations, and turned 
down a petition to hold the trial in a more spacious court room, thereby minimizing 
public access to the procedures. On 24 June judge Tatiana Klimova of Leninsky 
District Court in Grodno found Markevich and Mazheika guilty. Markevich was 
sentenced to two and a half years of restricted freedom under police supervision, 



while Masheika received a sentence of two years under the same penal regime, 
which in practical terms entails unspecified, forced labor. The ruling cited that the 
facts surrounding the dissemination of the slanderous information had been 
established by the Supreme Economic Court in its 12 November 2001 decision. Such 
charges, however, cannot be processed in an economic court.    
 
Harassing the Newspaper Den    
The newspaper Den started operating in April 2001. In July 2001 the state -owned 
printing plant, the Belarusian press House, refused to print a 50 000 copies issue, 
which contained an interview with Ivan Titenkov, a former head of the Presidential 
Administration’s Property Department, who made some critical statements 
concerning the President of the Republic. While the staff were preparing a special 
issue on the political disappearances in Belarus, unidentified perpetrators broke into 
the Den offices and stole all the computer hard discs on 16 July. Next week, on 24 
July, there was another burglary. The police has so far failed to solve the cases.    
 
Originally, the newspaper occupied the offices at the building of the state -owned film 
studio in Minsk, Belarusfim. When Den began carrying critical stories, the Ministry of 
Culture, which oversees the operation of Belarusfilm studios, put pressure on the 
studio management. The Ministry made it clear that they should deny spaces to Den 
newspaper. After Belarusfilm, Den rented offices from a private company in Minsk. 
But apparently the building owners were soon told that they might have problems if 
they let Den stay. Although Den and the company had a signed contract until May 
2002, Den had to leave the premises in February. Currently Den rents offices from an 
independent trade union – nearly the only place in downtown Minsk not under the 
control of the authorities – the third venue since the founding of the newspaper.    
 
After an article published in Den about the state of affairs in the town of Soligorsk (in 
Minsk oblast), the Executive Committee of Soligorsk and two local school 
administrators filed a lawsuit against local officials filed a libel suit against Den. Den 
had also published an article claiming that teachers from the schools run by the two 
administrators had forced students to vote for Lukashenko at the September 2001 
Presidential elections. However the parties reached a settlement in court. Den 
offered the plaintiffs to publish a rejoinder, which should explain their views on the 
matter. Initially the plaintiffs did not accept the proposal and insisted on pursuing the 
case, but when Den suggested to call in witnesses (students and their parents) to 
testify in court about whether they had been pressured by the teachers with regard to 
the Presidential elections, the plaintiffs agreed to the rejoinder offered by Den and 
the case was settled. So far the plaintiffs have not sent a rejoinder to be published by 
Den. Pressure was not only exerted on Den. Leonid Markhotko, the Soligorsk 
representative of the Belarusian Helsinki Committee, who acted as a legal adviser to 
the newspaper, was exposed on local TV in an intimate situation with a teenage girl 
prior to the court meetings. The compromising tape had apparently been kept in the 
local KGB archive for five years. After the case was settled, the video was still 
displayed on local TV in conjunction with a warning to parents about letting their 
offspring have contacts with the Belarusian Helsinki Committee.    
 
“Collectivizing” the Literary Journals  
On 15 April 2002 the state assumed full financial and editorial control over six small 
Belarusian literary journals: Polymya, Maladost, Krynitsa, Neman, Vsemirnaya 



Literatura and Literatura i Mastatstva all of which had been run by the Belarusian 
Writers’ Union in conjunction with their respective staffs since 1995. Ostensibly, the 
state wanted to run the journals in a more streamlined and efficient manner, as they 
were in dire economical straits in the spring of 2002 and basically dependent on 
volunteer work from the contributors and staff. Seen in perspective, however, the 
action was the last in a seemingly concerted campaign against the Belarusian 
Writers’ Union, which saw its property, in the form of flats and a “palace of Literature”, 
“nationalized” by the state in 1997. The Belarusian Writers’ Union protested, but were 
told that their losses would be compensated over the state budget with an annual 
sum. However, the transfer of funds from the Ministry of Finance was arbitrarily 
halted on 3 July last year, and since that time the literary magazines have not 
received financial support from the Belarusian Writers’ Union. This is the main reason 
they are in a difficult financial situation. The economic difficulties have not solely been 
a question of poor management as suggested by the authorities.    
 
According to Boris Sachenko, the editor of Polymya, a holding company called the 
Office of Literature and Art was set up by the Ministry of Information, with the aim of 
optimizing the resources of the different journals by gathering them into a single 
financial and administrative unit. The journals were all supported over the state 
budget (although the funds had not come in since July 2001), but they had operated 
as independent economic and editorial entities. Sergey Kostyan, an MP (who 
professed to have cultivated the arts in his youth), was appointed head of the office 
and assumed de facto control over the editorial policy of the journals. According to 
Sachenko, the head of the office and two of the new appointees told him, the editor, 
that “as he was working for the state, he should publish articles that were more 
correct”. A number of articles and stories that were already accepted by the various 
journals, were deemed unfit for printing by the new editorial team. Sachenko’s 
protests were ignored, as were the protests of the other editors. As of June 2002, the 
editors of the literary journals have threatened to resign, citing lack of professional 
and editorial freedom after being absorbed into a structure which was termed a 
literary “kolkhos” by the Belarusian PEN-club. The PEN-club called into question the 
legality of the Office of Literature and Art by citing anti-monopoly and anti-censorship-
provisions in art. 33 (3) of the Belarusian Constitution and in art. 4 of the Law on the 
Press.    
 
It is difficult to see the economic benefits for the authorities in assuming control over 
these publications, none of which have a circulation above 2000 copies. Nor can the 
political dividends from managing the literary journals in a more pro-Lukashenko 
direction be very great. The move have resulted in the fostering of new resentment of 
the Belarusian authorities by the international writers’ community and new letters of 
protest, and as such the action further complicates relations between Belarus and 
European organizations and most Western states. The action by the Ministry of 
Information makes most sense when it is seen as a symptom of a state that does not 
tolerate any public life, any civil society, outside of its control. Further evidence of this 
state of affairs was seen on 12 June when a Minsk bailiff decided to seize property of 
the Belarusian Writers’ Union in order to cover compensations to an accountant who 
worked for the Belarusian writers’ Union, but had not been paid since July 2001 – as 
a consequence of the Ministry of Finance’s decision to stop paying allocated 
subsidies to the Belarusian Writers’ Union.    
 



Persecution of Human Rights Defenders    
The persecution of organizations, media and unions is linked to the harassment of 
participants in Belarusian civil society, and in some cases to the families of 
individuals involved in human rights work or other activities that the state considers 
threatening or suspicious. In a country where a reported 80 per cent of the population 
depends on the state for employment, pensions and/or housing, there are plenty 
possibilities for controlling the population. There has been a consistent pattern, 
reported by several human rights organizations, that individuals involved in the 
election process on the opposition side have been harassed by the authorities in 
various ways after the elections of September 2001.   
 
Media Campaigns    
In an anonymous two page article on 5 September 2001, the main state newspaper 
Sovjetskaya Belorussiya, accused the Organization for security and Cooperation in 
Europe (OSCE) of functioning as an cover for western security services seeking to 
overthrow President Lukashenko. The secret plan was called “operation white stork”, 
according to the newspaper which went on to accuse a number of individuals 
connected to the opposition and civil society of taking money from or in other ways 
conspire with the OSCE. One of these individuals was Tatiana Protko, chair of the 
Belarusian Helsinki Committee, who claimed that she effectively was accused of 
treason by the paper and filed a libel suit with the Sovjetsky district court in Minsk. 
However, on 5 March 2002 the court dismissed the suit claiming that the article 
belonged to the realm of the political debate before the elections and as such was 
outside the court’s jurisdiction. The ruling represented a more liberal interpretation of 
the law than decisions in other libel cases described in this report.    
 
A similar “conspiracy” was uncovered in a series of TV-documentaries which was 
aired on national television a few weeks before the Presidential elections in 2001. 
One of the programs devoted much attention to Viktor Korneyenko, head of the 
center Civic Initiatives in Gomel, who, it turned out in the program, had taken money 
from American and British sources, i.e. from foreign security services, in order to help 
unseating the President of the Republic in a covert and unconstitutional manner. 
Korneyenko was effectively branded as a traitor and a spy, but did not seek legal 
redress, as he judged a libel suit to be a waste of effort.    
 
Dismissals, Threats and Other Punishment    
There has been a wave of reports about people who have lost their jobs in state 
enterprises as a consequence of working for the political opposition or being involved 
in non-state activities of various kinds. The response of the authorities has ranged 
from soft (informative talks, threats), to medium (various administrative difficulties) to 
hard (dismissals). The human rights organization Viasna reported in January 2002 
about 16 documented cases of people dismissed from work in the period from the 
elections of 9 September 2001 to mid-January 2002, all of whom had reason to 
believe that their dismissals were politically motivated. Two of the sixteen, who sued 
their employers for unfair dismissals, won their positions back in court. Many of the 
remaining had difficulties in finding new employment although they were highly 
educated and had good work records. Viasna also reported about four cases of 
students dismissed from their faculties, all of whom either had been involved in 
independent election monitoring or connected to the political opposition. This was by 
no means an exhaustive list, similar cases were reported in all the regions of Belarus.    



 
Vitebsk Region    
Sofia Tabolo is the representative of the Belarusian Helsinki Committee in the 
Sharkovschy district in the Vitebsk region. She took part in the independent election 
observation. As she was an invalid, by law her son should not go the army. After the 
elections, however, he was sent away to the armed forces. Tabolo’s daughter could 
not find employment, and the family currently lives on Tabolo’s pension – a fact which 
she attributes to her work for the independent observers during the presidential 
elections of 2001.    
 
A leader of a state funded institution, a center for extracurricular activities in Vitebsk, 
published a collection of fairy tales and legends in cooperation with a NGO, the Lev 
Zapiega Foundation, in the spring of 2002. The local Department of Education later 
contacted him and told him to resign. He refused to do so. However, he is afraid that 
he will be fired and believes that the reason for his conflict with the local Department 
of Education, is his cooperation with an NGO in publishing a book of fairy tales.    
 
Vasilij Gramovich participated in the opposition campaign in Sharkovschy. For these 
activities, he was, according to the Regional Center in Vitebsk, sentenced and fined 
three minimum wages by the district court. The same fine was imposed by a district 
court in the Gluboksky district of the Vitebsk region on Dmitry Kurchevich from the 
village Latygol.    
 
The Regional Center in Vitebsk also reported that the teacher Larissa Kurchanova 
(form the village Ambrosovichi) and Viktor Mihasiov (from the town Orsha), who 
worked in a state enterprise called Les (which means forest), were sacked form their 
positions after having supported opposition candidates during the election campaign, 
while Galina Rybakova (from Gorodka) and Elena Pirogova (from Rossosny), both 
vice-directors of elementary schools, were, in effect, demoted and had to take new 
positions at their schools. Pirogova and Rybakova had participated in the 
independent election observation.    
 
Mogilyov Region  
A student in the town of Gorkij in the Mogilyov region is head of a local NGO which 
was established and registered after the Presidential elections. The work of the 
organization was connected to various social issues neglected by the local 
administration either due to lack of finances or other reasons. Among other initiatives, 
the NGO would supply local orphanages with carpets. After some months, as the 
NGO became visible in the community, it received some attention. The leader was 
contacted by the KGB who visited her at the office and informed her that as she was 
neglecting her work as the editor of a student paper, she might lose that job if she 
continued with the NGO activities. She continued in both positions, however, but she 
interpreted the talk as a threat. Her academic career and employment possibilities 
might suffer if her NGO became too active and too well-known in the local 
community.    
 
Sergey Obodovsky is the representative of the Belarusian Helsinki Committee in 
Mogilyov. He is a well-known person, educated as a lawyer and engineer, and has 
been a very active human rights defender in his region. In the spring of 2002 he 
compiled a report based on the monitoring of 50 trials in five local courts. The report 



describes various procedural irregularities in 36 of the trials. Obodovsky claimed that 
he was unable to find employment in the state sector because of his work for the 
Helsinki Committee. He further claimed that his wife, an engineer, had been unable 
to get a better position in the enterprise where she had worked for 27 years because 
of his human rights activities. Moreover his son, who was a member of the youth 
organization of the opposition party the National Front in Minsk, was arrested twice 
and also beaten up by the police in Mogilyov. He was dismissed from the 
polytechnical faculty. At one occasion he was allegedly taken to the burial grounds in 
Kurapaty by plainclothes police officers and told that he would be buried there 
together with the victims of Stalin’s purges unless he left the Youth Front. The son 
has received political asylum in Poland. Obodovsky’s other son, however, is in prison 
on what Obodovsky claims is an arranged verdict for rape. There were numerous 
irregularities during the trial and the rape victim pointed out another man during an 
investigative confrontation. Obodovsky further claims that he is under close 
surveillance by the police and the KGB.  
 
Grodno Region    
In the Grodno region, the same informal penal system of dismissals and demotions 
seems to have entered into force following the re-election of Lukashenko in 
September 2001. Punishment is meted out for supporters of the opposition, people 
involved in independent election observa tion and individuals too openly engaged in 
non-state public activities. In Lida, the director of an elementary school, who had 
participated in the campaign of an opposition candidate, was told by the local 
authorities that the state had no need for people of a subversive nature. The director 
lost his job. In Smorgon, Sergey Chekun, who had participated in the campaign of an 
opposition candidate, lost his position at an elementary school in the same fashion.    
 
In Radun, the poet and singer Valeri Adamonis was sacked from his position at a 
state enterprise. The authorities claimed that he resigned voluntarily, but according to 
Adamonis he was forced to leave after working for the campaign of the opposition 
candidate Semyon Domasz. Another man who had worked for Domasz, Stanislav 
Kondratovich, lost his position with the “Shining Path” Kolkhos.    
 
In Mosti there has been a wave of dismissals following the presidential elections. 
Valerij Yerementchuk, who was affiliated with the Independent Trade Union, lost his 
employment at the end of 2001. The director of the local museum “Les i Chelovek” 
(“forest and man”), Lev Bartosh, who also headed a local NGO, was fired in March 
2002. Aleksey Sabastsyan and Josif Polubyatko, both members of an opposition 
party, lost their jobs. Polubyatko was fired at the end of 2001. A district court ruled 
that Sabastsyan was unfairly dismissed, and he returned to his former post on 4 May 
2002, two days after he had lost it.  
 


